Firmablogg

Hvordan fungerer søkemotorer?

SøkemotoroptimaliseringSøkemotoroptimalisering gir deg høyere rangering i søkeresultater.
Men hvordan fungerer en søkemotor?

Søkemotorer benyttes til alle typer søk og søkemotoroptimalisering (SEO) påvirker søkeresultatet til Google, Bing, Yahoo med flere.
En nettsides rangering i søkemotoren er ikke styrt av hvem som betaler mest (slik det er for Google Adwords, Pay Per Click-kampanjer, osv.), men av en søkerobot som fungerer etter bestemte regler / algoritmer.
Dette betyr at din rangering i søkemotorenes resultater er styrt etter hvilke tiltak du selv utfører på og rundt dine egne hjemmesider eller nettbutikk på Internett.

Her er noen av de viktigste tiltakene du Kan gjøre for å bli mer synlig i søkemoterer på Internett


Velg riktig domene

Kan det være at dine produktnavn er ledig som no-domene? Om ja så bør disse sikres snarest.
Har du et norsk marked er .no alltid å foretrekke fremfor .com

God koding

Google liker god koding og websider som laster raskt. Husk å valider siden din. Er resultatet som du får opp; Passed, så er alt OK.
Det du helst ikke vil se er Errors skrevet i rødt!
En Error eller Warning kan komme av flere årsaker. Noen ganger kan det være feil på dine nettsider, andre ganger kan feilen skyldes 3. parts løsninger som for eksempel Facebook Liker, Google+ og andre 3. parts moduler du har lagt til på din nettside. Om du kontakter oss så kan vi se på dine warnings, og om disse er kritiske eller ikke.

Godt innhold

“Content is King” – og det er helt sant! Søkemotorene liker godt skrevet innhold og her må du huske på å få med nøkkelordene (søkeordene dine) på de riktige stedene.
En “søkeordstetthet” på 2,5 % sies å være perfekt. (Ved 100 ord på en side/artikkel, gjenta søkeordet 3 ganger). Benytt deg også av gode overskrifter på avsnitt (H2) som inneholder det valgte søkeordet nedover på siden.
Det er også viktig å benytte seg av synonymer. Google skjønner at nettside og hjemmeside er det samme.

Titteltaggen

Alle sider, forsiden og undersider har en tittel og den bør være unik for hver enkelt side. Bruk søkeord i titteltaggen (Titteltaggen er teksten øverst i din nettleser / browser. På siden du leser nå er titteltaggen; “Søkemotoroptimalisering – Hvordan fungerer søkemotorer? Få tips her”

Meta beskrivelser

Dette er en beskrivelse i setninger fylt opp med relevante nøkkelord for den unike undersiden meta beskrivelsen tilhører. Husk å skrive unik meta for hver unike underside.
En god meta beskrivelse for denne siden kunne for eksempel ha vært:
“Søkemotoroptimalisering gir høyere rangering i søkemotorer. Lær det grunnleggende om Google”

Meta nøkkelord

Google vektlegger ikke dette like høyt som tidligere men det skader ikke å ta det med likevel. Eksempel; Utvikle, Hjemmeside, Billig, Søkemotoroptimalisering, Google.

Interne lenker

Bruk tekstlenker internt på din nettside. Sy websiden sammen slik at Google enkelt finner fram til alle undersider på ditt nettsted.

Eksterne lenker – Lenker inn

Du må ha gode / riktige lenker inn fra andre nettsider. Her er det viktig at nettstedet som lenker til deg handler om samme tema, samt at nettstedet er anerkjent av Google. I tillegg må det være riktig type lenke og ikke lenker med “no-follow kode”. Gode lenker inn er like viktig som godt innhold.

Opprett og konfigurer Google Business for ditt firma

Lag en god presentasjon for ditt firma med lenke til dine egne hjemmesider i Google Business.
Ved riktig bruk av Google Business så vil du få stor effekt gjennom bedre synlighet i Google Maps.

Oppdater dine nettsider

Å oppdatere nettsiden teller og dette gjør du enklest via en nyhetsfunksjon / blogg. Her kan du presenterer bransjenyheter, firmanyheter, med mer. Google liker nettsider som oppdateres. Men ikke kopier fra andre – skriv sjæl, om ikke vil innholdet bli regnet som duplikat og straffet i søkeresultatet,

Sett opp Google Analytics og registrer nettstedet i Google Console

Kanskje ikke et direkte tiltak innen søkemotoroptimalisering, men et “must” for deg som har tenkt å evaluere resultater. Google Analytics gir oversikt over alt av trafikk og verktøyet hjelper deg også gjennom gode analyseoversikter for å finne ut hvor du kan forbedre din hjemmeside. Google Console analyserer nettstedet ditt og forteller deg hva du kan forbedre for å oppnå en høyere rangering.

Søkemotoroptimalisering – Det er viktig å gjøre det riktig


Mye kan man gjøre selv men det lønner seg alltid med eksperthjelp om du ønsker gode resultater.
Konkurransen er tøff og de firma som investerer mest tid på de riktige områdene er også de firma som står på side nr 1 i søkemotorene ved søk etter relevante produkter og tjenester.
Det er kun plass til 10 firmaer på side nr 1. – Disse 10 firmaene mottar tilsammen ca. 90 % av alle henvendelser og forespørsler!
Ønsker du å oppnå bedre rangering i Google for dine nettsider? Du må gjerne kontakte oss for en gjennomgang og analyse. Deretter leverer vi et uforpliktende tilbud.


Vårt firma bestilte tjenester av Fevåg Web Consulting. De skulle lage to hjemmesider for oss. Firmaet hjalp oss også med flere løsninger som ville gjøre oss mer synlig for aktuelle kunder.
Den totale pakken med søkemotoroptimalisering har bidratt til at vi i dag er blant markedsledende i vårt felt, og vi opplevde en oppgang på rundt 120% i løpet av de tre første månedene.
Vi anser vårt samarbeid med Fevåg som svært lønnsomt, og vi vil anbefale firmaet til alle som er ute etter søkemotoroptimalisering og ønsker å være fremst og mest synlig på Internett.

Magnus Enebakk

Mer om

Vil du starte et prosjekt?

Ring oss, send en e-post, eller benytt vår Live Support som du finner til høyre.
Vi avtaler gjerne et møte. Enten personlig eller via TeamViewer og Skype.

Kom i gang!