Hvordan fungerer søkemotorer?


Høy rangering i søkemotorer er avgjørende for hvor mange som tar kontakt. Men hvordan fungerer søkemotorer?

Her følger en enkel beskrivelse sammen med en 10-punks liste over hvordan søkemotorer fungerer og hvordan du selv kan påvirke din rangering i søketreffet.

Hvordan fungerer søkemotorer?Slik fungerer søkemotorer og søkemotoroptimalisering

Søkemotorer benyttes til alle typer søk og søkemotoroptimalisering (SEO) påvirker søkeresultatet til Google, Bing, Yahoo, Kvasir Frisøk, ABC Søk, med flere.
(De 3 første er søkemotorer og Google leverer resultater til de 2 siste)

En hjemmesides rangering i søkemotoren er ikke styrt av hvem som betaler mest (som for eksempel Adwords, PPC-kampanjer, osv.), men av en søkerobot som fungerer etter bestemte regler.

Dette betyr at din rangering i søkemotorenes resultater er kun styrt etter hvilke tiltak du selv utfører på og rundt dine egne hjemmesider eller nettbutikk på Internett.

Her er noen av de viktigste tiltakene du bør gjøre for å bli mer synlig på Internett og i søkemoterer:

  1. Velg riktig domene
    Kan det være at dine produktnavn er ledig som no-domene? Om ja så bør disse sikres snarest.
    Har du et norsk marked er .no alltid å foretrekke framfor  .com
  2.  

  3. God koding
    Google liker god koding og websider som laster raskt. Husk å valider siden din. Er resultatet som du får opp; Passed, så er alt OK.
    Det du helst ikke vil se er Warnings skrevet i rødt!
    En Warning kan komme av flere årsaker. Noen ganger kan det være feil på dine nettsider, andre ganger kan feilen skyldes 3. parts løsninger som for eksempel Facebook Liker, Google+ og andre typer knapper du har lagt til på din nettside. Om du kontakter oss så kan vi se på dine warnings, og om disse er kritiske eller ikke.
  4.  

  5. Godt innhold
    “Content is King” – og det er helt sant! Søkemotorene liker godt skrevet innhold og her må du huske på å få med nøkkelordene (søkeordene dine) på de riktige stedene.
    En “søkeordstetthet” på 2,5 % sies å være perfekt. (Ved 100 ord på en side/artikkel, gjenta søkeordet 3 ganger). Benytt deg også av gode overskrifter på avsnitt (H2) som inneholder det valgte søkeordet nedover på siden.
    Det er også viktig å benytte seg av synonymer. Google skjønner at nettside og hjemmeside er det samme.
  6.  

  7. Titteltaggen
    Alle sider, forsiden og undersider har en tittel og den bør være unik for hver side. Bruk søkeord i titteltaggen (Titteltaggen er teksten øverst i din nettleser / browser)
  8.  

  9. Meta beskrivelser
    Dette er en beskrivelse i setninger fylt opp med relevante nøkkelord for den unike undersiden meta beskrivelsen tilhører. Husk å skrive unik meta for hver unike underside.
  10.  

  11. Meta nøkkelord
    Google vektlegger ikke dette like høyt som tidligere men det skader ikke å ta det med likevel.
  12.  

  13. Interne lenker
    Bruk tekstlenker internt på din nettside. Sy websiden sammen slik at Google enkelt finner fram til alle undersider på ditt nettsted.
  14.  

  15. Tiltak offsite – Inngående lenker
    Du må ha gode lenker inn. Ikke alle lenker har verdi. Jo høyrere verdi og relevans jo bedre for deg. I tillegg må det være riktig type lenke, ikke lenker med “no-follow kode
  16.  

  17. Opprett og konfigurer Google Places for ditt firma
    Lag en god presentasjon for ditt firma med lenke til dine egne hjemmesider i Google Places.
    Ved riktig bruk av Google Places så vil du få stor effekt gjennom bedre synlighet i Google Maps.
  18.  

  19. Opprett en pofesjonell firmablogg i WordPress
    Her kan du presenterer bransjenyheter, firmanyheter, med mere. Du kan også kommunisere mye mer direkte med dine kunder og forbindelser. I tillegg er en firmablogg ypperlig for å rangere godt i Google, samt perfekt for å bygge lenker inn mot din hovedwebside slik at også den vil rangere bedre i søketreffet til søkemotorene.

 


Sett opp Google Analytics
Kanskje ikke et direkte tiltak innen søkemotoroptimalisering, men et “must” for deg som har tenkt å evaluere resultater. Google Analytics gir oversikt over alt av trafikk og verktøyet hjelper deg også gjennom gode analyseoversikter for å finne ut hvor du kan forbedre din hjemmeside.

God søkemotoroptimalisering er for eksperter!
– Mye kan man gjøre selv men det lønner seg alltid med eksperthjelp innen søkemotoroptimalisering.
Konkurransen er tøff og de firma som investerer mest tid på de riktige områdene er også de firma som står på side nr 1 i søkemotorene ved søk etter relevante produkter og tjenester.

– Disse 10 firmaene mottar tilsammen ca. 90 % av alle henvendelser og forespørsler!

Ønsker du å komme igang med søkemotoroptimalisering av dine nettsider?
Du må gjerne kontakte oss for en gratis og uforpliktende gjennomgang og analyse av dine egne websider!