RankBrain – En ny måte å rangere i søkemotorer på
Tidligere var det nesten som en ABC, en rettesnor man skulle følge, så ville man stort sett oppnå gode resultater i Google sitt organiske søk (naturlig rangering). Så enkelt er det ikke lengre. Nå er Google AI – populært kalt RankBrain, en stadig større del av algoritmen HummingBird som bestemmer hvor høyt du rangerer i Google Søk på dine viktigste produkter og tjenester.
Her skal vi forklare det grunnleggende når det gjelder RankBrain men først noen begrepsavklaringer.
Søkemotorer – Hva ser jeg?
En søkemotor forsøker å vise de treff du er ute etter ved et nettsøk. De treffene du får på første side kan gjerne deles i 3;
- Adwords – Betalt annonsering
Dette er annonser firmaet betaler for per klikk. Ved en kampanje så setter man et dagsbudsjett samt pris per klikk. Den som betaler mest står øverst og vises oftest.
Du kjenner de igjen ved at de er merket med *Annonse - Google Maps – Kartsøket
Er din bedrift en av de tre første som vises i kartsøket så har du en stor fordel da disse får mange klikk. Viktigst for din plassering i kartet er selvsagt lokasjon. Om den som søker etter en rørlegger sitter i Trondheim og din rørleggerbedrift holder til i Trondheim, så har du mulighet til å dukke opp i kartsøket. For at det skal ha en verdi for bedriften bør du være blant topp 3. For å komme blant disse er det flere faktorer som spiller. - Søkemotoroptimalisering – Naturlig rangering
Søkemotoroptimalisering er sammenlignet med AdWords den billigste, vanskeligste og mest effektive måten å rangere på. Her er hva du har på din egen nettside det avgjørende.
Det er også svært viktig at du har gode lenker inn fra andre nettsteder. Det er kun 10 friplasser på side nr 1 i Google og konkurransen er beinhard. Les mer om hvordan søkemotorer fungerer.
Hva er HummingBird?
HummingBird er kort og godt navnet på den nåværende søkeordsalgoritmen til Google. En algoritme er et sett med regler som bestemmer om du kommer først eller sist i det naturlige / organiske søkeresultatet (3).
Det unike med HummingBird er at den har tatt i bruk AI (kunstig intelligens) som gjør at den lar deg søke på setninger og forstår hva du skriver. I tillegg kan HummingBird også vise en skjematisk opptegning av søkeresultatet for din bedrift. Dvs; Riktig utført så kan du ta mye plass på side nr 1 i søketreffet.
RankBrain er den delen av Google sin søkemotor som benytter seg av maskinlæring når den presenterer et søkeresultat for deg.
Hva er Google AI / RankBrain?
AI står for Artificial Intelligence (kunstig intelligens) som på norsk oftest kalles for maskinlæring, dvs. maskiner som lærer av seg selv.
Google AI er – enklest forklart, den delen av Google sin søkemotor som benytter seg av maskinlæring når den presenterer et søkeresultat for deg.
Google AI / RankBrain står per nå for ca 20 % av den totale algoritmen til HummingBird. Google sier selv at RankBrain er den tredje viktigste faktoren etter innhold og lenker.
Hvordan RankBrain fungerer
Det er ingen som sitter på noen fasit da dette er Googles forretningshemmeligheter.
Hensikten er at den skal hjelpe HummingBird med å forstå ord og setninger den tidligere ikke har forstått, i tillegg til å levere bedre resultater ut til deg.
Målinger viser også at søkeresultater med RankBrain er opp mot 20 % bedre enn uten. Da det er maskinlæring så blir den også kontinuerlig smartere og vil stadig levere deg bedre søkeresultater.
Som alle søkemotorer er det oppbygging av tekst og bilder på nettsiden den tar utgangspunkt i. For et firma med nettsider så er det viktigere enn noen gang med godt innhold.
Det spekuleres også om RankBrain ser på brukeraktiviteten. Dvs hvor stor interaksjon det er mellom den som søker og ditt nettsted. Jo mer interaksjon (klikk og tid brukt på nettsiden) jo høyere rangering.
Spekulasjoner rundt Google RankBrain
- Brukeraktivitet teller
RankBrain ser på samhandlingen mellom ditt nettsted og søkeordet. Om ditt nettsted vises i søkeresultatet så får du plusspoeng når nettsiden klikkes på og leses. Bruker leseren mye tid får nettsiden din bedre plassering. Og motsatt; brukes det lite tid blir den rangert ned og plassert lavere i søkeresultatet. (Edit; bekreftet per 2020) - Tester ut nettsider
For å sjekke om en nettside eller nettbutikk er verdt en høyere rangering så testes den ut. For eksempel; en nettside som er plassert på side nr 5, kan for en periode plasseres på side nummer 1 for å se hvor bra den gjør det når det kommer til klikk, lesing og bruk. Oppnår nettsiden et godt resultatet under den perioden så blir den værende på side nummer 1 i søketreffet inntil noen andre slår den ut.
Uttalelser fra Google
RankBrain er en PR-sexy (PR = PageRank) maskinlæring rangeringskomponent som bruker historiske søkedata til å forutsi hva en bruker mest sannsynlig vil klikke på for et tidligere usett spørsmål.
Gary Illyes – Google
Han fortsetter med å uttale at RankBrain ofte løser problemer som Google pleide å støte på med tradisjonelle algoritmer. Dermed er spekulasjoner rundt brukeraktivitet mer eller mindre bekreftet. Og hva står vi da igjen med? Skriv engasjerende innhold; Content is King!